Winnipeg Free Press - PRINT EDITION

Lying and finding sexier ways to do it

Adventures of Putin's cable news network

  • Print
Russian President Vladimir Putin and the Kremlin wanted an outlet to counter a growing wave of criticism with the full reversion to authoritarianism.

MIKHAIL METZEL / THE ASSOCIATED PRESS FILES Enlarge Image

Russian President Vladimir Putin and the Kremlin wanted an outlet to counter a growing wave of criticism with the full reversion to authoritarianism.

When a journalist admits that he has been lying to the public for years, this usually results in a flurry of media coverage castigating the guilty party, along with a dose of self-flagellation by his employer for having failed to notice the lies sooner. When this wave of humiliating publicity ends, the offending journalist is allowed to slink away in shame.

Sometimes journalists who admit having lied for years get to be heroes for a few days, garnering praise for their honesty and bravery. These public liars get to depart the story with their heads raised high and every reason to expect to continue a career in journalism.

Take Sara Firth, a London-based reporter who resigned from the Kremlin's propaganda channel RT this month. Announcing her resignation on Twitter, she wrote, "I have huge respect for many on the team, but I'm for the truth." Or Liz Wahl, Firth's former colleague in the network's U.S. bureau, who announced her resignation on-air a few months earlier: "I cannot be part of a network funded by the Russian government which whitewashes the actions of (Russian President Vladimir) Putin. I'm proud to be an American, and believe in disseminating the truth." In the early days of the Russian invasion of Ukraine, another U.S.-based American employee of the station, Abby Martin, rebelled on-air without resigning. "Just because I work here, for RT, doesn't mean I don't have editorial independence, and I can't stress enough how strongly I am against any military intervention in sovereign nations' affairs." She was not telling the truth: Being employed by the Kremlin's mouthpiece most certainly means she does not have editorial independence.

For most viewers, the station formerly known as Russia Today is just that channel you seem to get in any hotel room in the world. Its graphics are sleek, even if the staging can appear amateurish, and its rhetoric is an unlikely mix of the standard leftist critique of Western governments with heaps of praise for Putin and his allies. For young college graduates from English-speaking countries, RT offers an opportunity to get a well-paying first job and to get in front of a camera faster than they could ever hope to achieve at any conventional Western television operation. In the hierarchy of television operations funded by authoritarian states, RT is the lowest rung of the ladder: After a few years there, these young Americans and Brits might hope to step up to Chinese English-language broadcasting and eventually, perhaps, climb all the way to Al Jazeera.

Russia Today was founded in 2006, just as the West's stubborn infatuation with Putin finally waned. The Kremlin wanted an outlet to counter a growing wave of criticism as it fully reverted to authoritarianism. The goal was to project a portrait of Russia as a different sort of democracy while pointing out the failures of Western powers, such as income inequality, racism and abuse of power. Native English speakers were essential to the project. A couple of years ago, Russia Today recast itself as RT so viewers who had accidentally stumbled on the channel wouldn't immediately know whose propaganda they were watching. Indeed, one could tune in during an interview with, say, an ACLU lawyer talking about National Security Agency surveillance, and watch for a few minutes before realizing that the channel was broadcasting a very skewed perspective on the world.

As the chasm between Russia and the West widened, RT's reports became more bizarre. In December, for example, it aired a half-hour report in which it was suggested the U.S. invasion of Iraq was the result of a "larger plan" for the creation of a "greater Israel." This month, it ran a half-hour documentary that claimed the United States was an even worse place for gay people than Russia -- and also homosexual relationships carry "risks of mental and physical health problems and other social pathologies." And, of course, as far back as December, it was portraying the Ukrainian protest movement as pawns of the Europeans who wanted the country's legitimately elected government overthrown. This month, YouTube blocked RT's news stream, apparently after a series of complaints about inaccuracies in its reporting from Ukraine.

Lying is not a side-effect of what RT does; it is the channel's heart. "Every single day we are lying and finding sexier ways to do it," Firth told BuzzFeed upon her departure from the channel. She described the manipulation of reporting to suggest the Ukrainian government was responsible for shooting down Malaysia Airlines flight MH17 on July 17. In an interview with the Guardian, she said, "It was the most shockingly obvious misinformation, and it got to the point where I couldn't defend it anymore."

In other words, the lies in which she participated for five years at the channel were bad but not bad enough to quit over -- but lying about the airliner was just too much. It makes sense, with all her RT experience, she would try to spin her departure as an act of bravery and standing up for the truth. What makes no sense, however, is why real journalists would let ex-RT staff get away with this narrative.

 

Masha Gessen is a Russian American journalist and the author of The Man Without a Face: The Unlikely Rise of Vladimir Putin.

 

Republished from the Winnipeg Free Press print edition July 31, 2014 A11

Fact Check

Fact Check

Have you found an error, or know of something we’ve missed in one of our stories?
Please use the form below and let us know.

* Required
  • Please post the headline of the story or the title of the video with the error.

  • Please post exactly what was wrong with the story.

  • Please indicate your source for the correct information.

  • Yes

    No

  • This will only be used to contact you if we have a question about your submission, it will not be used to identify you or be published.

  • Cancel

Having problems with the form?

Contact Us Directly
  • Print

You can comment on most stories on winnipegfreepress.com. You can also agree or disagree with other comments. All you need to do is be a Winnipeg Free Press print or e-edition subscriber to join the conversation and give your feedback.

You can comment on most stories on winnipegfreepress.com. You can also agree or disagree with other comments. All you need to do is be a Winnipeg Free Press print or e-edition subscriber to join the conversation and give your feedback.

Have Your Say

New to commenting? Check out our Frequently Asked Questions.

Have Your Say

Comments are open to Winnipeg Free Press print or e-edition subscribers only. why?

Have Your Say

Comments are open to Winnipeg Free Press Subscribers only. why?

The Winnipeg Free Press does not necessarily endorse any of the views posted. By submitting your comment, you agree to our Terms and Conditions. These terms were revised effective April 16, 2010.

letters

Make text: Larger | Smaller

LATEST VIDEO

Humans of the Holidays

View more like this

Photo Store Gallery

  • A pelican comes in for a landing Wednesday afternoon on the Red River at Lockport, Manitoba - Standup photo- June 27, 2012   (JOE BRYKSA / WINNIPEG FREE PRESS)
  • A Canada goose makes takes flight on Wilkes Ave Friday afternoon- See Bryksa’s 30 Day goose a day challenge- Day 09- May 11, 2012   (JOE BRYKSA / WINNIPEG FREE PRESS)

View More Gallery Photos

Poll

What's your take on the Jets so far this season?

View Results

View Related Story

Ads by Google