The Canadian Press - ONLINE EDITION

Report: Documents allege ex-FIFA official made payments for support for Qatar WCup vote

  • Print

LONDON - A former member of FIFA's executive committee was accused Sunday of making payments totalling $5 million to senior football officials in return for support for Qatar's successful bid for the 2022 World Cup.

British newspaper The Sunday Times said it has obtained millions of secret documents proving that Mohamed Bin Hammam, a Qatari who used to be FIFA vice-president, was lobbying on his country's behalf ahead of the vote in December 2010.

Under a front-page headline of "Plot to buy the World Cup," the newspaper alleged that Bin Hammam made dozens of payments to top football officials in Africa as well as Reynald Temarii and Jack Warner, the former FIFA executive committee members for Oceania and CONCACAF.

The allegations come less than two weeks before the start of the World Cup in Brazil and bring fresh scrutiny on the 2010 vote, which awarded football's biggest tournament to the tiny desert state and currently is under investigation by FIFA's independent ethics prosecutor.

The Sunday Times said that Bin Hamman declined to respond to the allegations and that members of Qatar's bid committee denied any link to the former FIFA official, saying he played no secret role in their campaign.

Qatari organizers did not immediately respond to The Associated Press' request for comment.

Bin Hammam, one of the most controversial figures in FIFA's recent history, is no longer a committee member of world football's governing body after being caught up in a corruption scandal surrounding his failed campaign for its presidency in 2011.

The Sunday Times is alleging, however, that he exploited his position at the heart of FIFA when he was an executive committee member to help to secure votes from key members of its 24-man ruling committee that helped Qatar win the right to host the World Cup. Qatar defeated bids from the United States, Japan, South Korea and Australia.

According to the newspaper, Bin Hammam used 10 slush funds controlled by his private company and cash handouts to make dozens of payments of up to $200,000 into accounts controlled by the presidents of 30 African football associations who influenced how the continent's four executive members would vote. He also allegedly hosted lavish junkets for these African officials at which he handed out almost $400,000 in cash.

The newspaper says the documents show that Bin Hammam paid out at least 305,000 euros ($415,000) in legal and private detective fees for Temarii after he was suspended for telling undercover reporters that he had been offered $12 million for his vote. Bin Hammam's help allowed him to appeal the suspension and prevent his planned replacement from voting for Australia in the vote, the Sunday Times claimed.

Bin Hammam is also accused of funneling more than $1.6 million directly into bank accounts controlled by Warner, including $450,000 before the vote. Warner resigned from football duties, including his 28-year membership of FIFA's committee, in June 2011 to avoid investigation in a bribery scandal linked to Bin Hammam's campaign for FIFA president.

The Sunday Times also said Bin Hammam paid $800,000 to the Ivory Coast FA, whose executive committee member Jacques Anouma agreed to "push very hard the bid of Qatar," and signed off on two payments of $400,000 each to the federations of two other voters.

Fact Check

Fact Check

Have you found an error, or know of something we’ve missed in one of our stories?
Please use the form below and let us know.

* Required
  • Please post the headline of the story or the title of the video with the error.

  • Please post exactly what was wrong with the story.

  • Please indicate your source for the correct information.

  • Yes

    No

  • This will only be used to contact you if we have a question about your submission, it will not be used to identify you or be published.

  • Cancel

Having problems with the form?

Contact Us Directly
  • Print

You can comment on most stories on winnipegfreepress.com. You can also agree or disagree with other comments. All you need to do is be a Winnipeg Free Press print or e-edition subscriber to join the conversation and give your feedback.

You can comment on most stories on winnipegfreepress.com. You can also agree or disagree with other comments. All you need to do is be a Winnipeg Free Press print or e-edition subscriber to join the conversation and give your feedback.

Have Your Say

New to commenting? Check out our Frequently Asked Questions.

Have Your Say

Comments are open to Winnipeg Free Press print or e-edition subscribers only. why?

Have Your Say

Comments are open to Winnipeg Free Press Subscribers only. why?

The Winnipeg Free Press does not necessarily endorse any of the views posted. By submitting your comment, you agree to our Terms and Conditions. These terms were revised effective April 16, 2010.