The Canadian Press - ONLINE EDITION

Russian prosecutors launch inquiry about top independent TV station over a poll about WW II

  • Print

MOSCOW - Prosecutors on Thursday opened an inquiry into Russia's top independent TV station over a poll that asked a question about World War II regarded by some as historical sacrilege.

The controversy over the Dozhd station reflects the challenges faced by the few media outlets outside the Kremlin control. It also shows just how divisive history issues can be in today's Russia.

Dozhd, which broadcasts on the Internet, cable and satellite channels, asked if the Soviets should have surrendered Leningrad to the Nazis to avoid the more than 1 million deaths that followed.

President Vladimir Putin's spokesman, Dmitry Peskov, said Wednesday that the poll crossed a moral "red line," but may not have been illegal. That didn't stop prosecutors from opening an inquiry Thursday on whether the station violated the law.

At the same time, Russia's media oversight agency warned Dozhd that it violated a legal provision that requires the media to respect the public.

Without waiting for the results of the official probe, several top cable and satellite providers cut Dozhd from their packages, a move that Dozhd's owner, Nataliya Sindeyeva, attributed to pressure from unidentified government officials.

While Dozhd's reach is small compared to state-controlled nationwide television stations, it has been very popular among the urban middle class that was the driving force behind massive protests in Moscow in 2011-2012 against Putin's re-election. The station's eagerness to give the floor to opposition leaders and its critical reporting long has made it a thorn in the Kremlin's side.

The poll that ran Sunday touched on one of the most tragic pages in the nation's history, the 872-day Nazi siege of Leningrad that began in September 1941. More than 1 million city residents died, most of starvation, and the city's resistance has become a major symbol of the country's suffering and heroism during WW II.

War historians have argued over the years about whether the heavy death toll could have been avoided. But Dozhd's attempt to thrust the issue into public debate struck a raw nerve and drew a quick and angry response from officials. Some lawmakers in the Kremlin-controlled parliament immediately called for the station's closure.

"This (poll) is not just immoral, but it is sacrilegious," said Vladimir Radin, a Communist, who was among a group of lawmakers who sent a letter urging prosecutors to look into the matter. "I would even say it directly violated the law."

Dozhd quickly retracted the poll from its website and apologized, but that didn't end the station's troubles.

"The situation began moving in the following direction: all of a sudden, our partners — cable networks — first started warning us that they are going to disconnect us and then started actually disconnecting us," Dozhd's editor, Mikhail Zygar, told The Associated Press.

Both Sindeyeva and Zygar alleged that the networks' action appeared to have been instigated by the Kremlin, where they said some officials — whom they wouldn't name — were angry at the station for airing a report about expensive country residences owned by officials and lawmakers.

"The story began last year when we ran a series of investigative reports about property owned by various lawmakers belonging to the (main Kremlin) United Russia party and to functionaries of the presidential administration," Zygar said.

Fact Check

Fact Check

Have you found an error, or know of something we’ve missed in one of our stories?
Please use the form below and let us know.

* Required
  • Please post the headline of the story or the title of the video with the error.

  • Please post exactly what was wrong with the story.

  • Please indicate your source for the correct information.

  • Yes

    No

  • This will only be used to contact you if we have a question about your submission, it will not be used to identify you or be published.

  • Cancel

Having problems with the form?

Contact Us Directly
  • Print

You can comment on most stories on winnipegfreepress.com. You can also agree or disagree with other comments. All you need to do is be a Winnipeg Free Press print or e-edition subscriber to join the conversation and give your feedback.

You can comment on most stories on winnipegfreepress.com. You can also agree or disagree with other comments. All you need to do is be a Winnipeg Free Press print or e-edition subscriber to join the conversation and give your feedback.

Have Your Say

New to commenting? Check out our Frequently Asked Questions.

Have Your Say

Comments are open to Winnipeg Free Press print or e-edition subscribers only. why?

Have Your Say

Comments are open to Winnipeg Free Press Subscribers only. why?

The Winnipeg Free Press does not necessarily endorse any of the views posted. By submitting your comment, you agree to our Terms and Conditions. These terms were revised effective April 16, 2010.

letters

Make text: Larger | Smaller

LATEST VIDEO

Spring fashion trends

View more like this

Photo Store Gallery

  • Hay bales sit under a rainbow just west of Winnipeg Saturday, September 3, 2011.(John Woods/Winnipeg Free Press)
  • Ruth Bonneville Winnipeg Free Press January 18, 2011 Local Standup -

View More Gallery Photos

Poll

What are you most looking forward to this Easter weekend?

View Results

View Related Story

Ads by Google