UK regulator revokes license of Russia-backed broadcaster RT

Advertisement

Advertise with us

LONDON (AP) — Britain’s communications regulator on Friday revoked the license of the state-funded Russian broadcaster RT amid concern that its coverage of the war in Ukraine was biased.

Read this article for free:

or

Already have an account? Log in here »

To continue reading, please subscribe with this special offer:

All-Access Digital Subscription

$1.50 for 150 days*

  • Enjoy unlimited reading on winnipegfreepress.com
  • Read the E-Edition, our digital replica newspaper
  • Access News Break, our award-winning app
  • Play interactive puzzles
Continue

*Pay $1.50 for the first 22 weeks of your subscription. After 22 weeks, price increases to the regular rate of $19.00 per month. GST will be added to each payment. Subscription can be cancelled after the first 22 weeks.

Hey there, time traveller!
This article was published 18/03/2022 (257 days ago), so information in it may no longer be current.

LONDON (AP) — Britain’s communications regulator on Friday revoked the license of the state-funded Russian broadcaster RT amid concern that its coverage of the war in Ukraine was biased.

The decision comes as the regulator, Ofcom, conducts 29 investigations into the impartiality of RT’s coverage of the Russian invasion of Ukraine. The volume and nature of the issues raised by these inquiries are of “great concern,” the regulator said, particularly because RT had been fined 200,000 pounds for previous violations of impartiality standards.

RT’s funding from the Russian state, as well as the fact that Russia invaded its smaller neighbor, were also part of the decision, Ofcom said.

FILE - In this file photo taken on Friday, Oct. 27, 2017, a car of Russian state-owned television station RT passes by the company's office in Moscow, Russia. Britain’s communications regulator has revoked the license of Russian-backed broadcaster RT amid investigations of its coverage of the Ukraine war. The regulator, Ofcom, said it a statement that it did not consider RT’s licensee, ANO TV Novosti, to be “fit and proper to hold a U.K. broadcast license.” (AP Photo/Pavel Golovkin, FILE)

As a result, Ofcom ruled that RT’s parent company, ANO TV Novosti, isn’t “fit and proper to hold a U.K. broadcast license.” The move is largely symbolic, as the broadcaster is already off the air due to sanctions imposed by the European Union.

“We also note new laws in Russia which effectively criminalise any independent journalism that departs from the Russian state’s own news narrative, in particular in relation to the invasion of Ukraine,’’ the regulator said in a statement. “We consider that given these constraints it appears impossible for RT to comply with the due impartiality rules of our Broadcasting Code in the circumstances.’’

RT said in a statement that the regulator had robbed the U.K. public of access to information and ignored its “clean record” of four consecutive years.

RT deputy editor-in-chief Anna Belkina said that with its decision Ofcom “has shown the U.K. public, and the regulatory community internationally, that despite a well-constructed facade of independence, it is nothing more than a tool of government, bending to its media-suppressing will.”

Government minister James Heappey said Ofcom’s decision was “very welcome.” But he stressed that “it was the regulator that took the choice rather than government.”

Meanwhile, a court in Germany has dismissed a legal bid by RT to allow it to continue broadcasting in the country.

Berlin’s administrative court said Friday that RT DE may not be distributed in Germany pending regular court proceedings in the case. German media regulators last month issued a ban on RT DE citing its lack of broadcasting license.

RT DE had sought an emergency injunction against the ruling.

__

Associated Press Writer Frank Jordans in Berlin contributed.

Report Error Submit a Tip

Advertisement

Advertise With Us

World

LOAD MORE WORLD